missalive.blogg.se

Miss a live lever livet eller missar det? Min tanke är att livets mening är att leva det, men hur gör man när man lever livet? Vad är det att leva livet? I den här bloggen kommer jag att fundera över det och en hel del annat som tillhör livet.

Vänlighet är aldrig fel

Kategori: Allmänt

Först och främst vill jag TACKA er som läst min blogg. Första dagen var det 28 besökare och igår 81 och det är kul att skriva och extra trevligt när någon läser.....och kommentera gärna. Det är ju helt nytt för mig det här – att skriva så här – så lite strular mitt tekniska kunnande, men kul är det.....;-).

 

Vänlighet ger energi. Det blev så påtagligt för mig igår. Lite trött, lite sliten och kanske inte på toppenhumör skulle jag uträtta lite ärenden. Tog på solglasögonen mest för att dölja hur trött jag kände mig – solen sken visserligen lite igår – det gör den inte idag här, regnet öser ned.

 

Hur som helst, igår mötte jag vänlighet där jag minst anande det. Min telefon hade tappat ljudet, antagligen för att jag gjort något oklokt – lagt den i byxlinningen utan skydd när jag tränade – men bussiga personalen, högtrycksblåser rent den och vill inte ha betalt. Jag blir glad för jag hade just sett ca 8000 kronor flyga iväg på en ny telefon – vilket personalen tyckte var helt onödigt, fast skärmen också var spräckt. Inte en spänn behövde jag betala.....och det är klart jag vet var jag ska lägga de där 8000 kronorna jag för eller senare måste lägga på ny telefon – så vänlighet lönar sig..

 

Men jag gick ut med ett leende och mötte därefter bara människor som log och var vänliga :-). Efter en stund hade jag dock kommit av mig lite, var och handlade och det är inte min grej. Det är inte jättekul att köpa tandkräm, yougurt och ost och liknade för jämnan.

 

Väl hemma ställde jag in bilen i garaget som ligger bortåt 100 meter från min port. Eftersom jag haft bilen ute hade jag passat på att handla.....Och av någon anledning så bedömde jag att det var bättre att verkligen försöka bära allt och inte gå två gånger mellan hem och garage. Det var tungt och bökigt. Efter tio meter hör jag någon som frågar om jag vill ha hjälp. Jag är på vippen att säga, ”Nä det är lugnt, tack ändå” men bestämmer mig snabbt – jag må ha tagit ett oklokt beslut att bära allt, men någon vill hjälpa mig trots detta. Jag blir faktiskt väldigt glad. Även om jag en stund efteråt tänkte att jag fick frågan för att jag är en tant - bestämde mig dock raskt för att det är väl absolut ingen sämre vänlighet, även om det beror på att jag är tant. Tvärtom, de som hjälper "gamla tanter" är verkligen vänliga själar.

 

Den vänlighet jag fick betydde något för mig. Ibland händer saker som gör en ledsen, arg eller som på något sätt är jobbiga – då är det betydligt lättare om man mött vänlighet. Så lite vänlighet är aldrig fel. Så ha en extra vänlig eftermiddag idag!

Kommentera inlägget här: