missalive.blogg.se

Miss a live lever livet eller missar det? Min tanke är att livets mening är att leva det, men hur gör man när man lever livet? Vad är det att leva livet? I den här bloggen kommer jag att fundera över det och en hel del annat som tillhör livet.

Rakt in i vassen utan mål...

Kategori: Allmänt

 

Att sätta mål har sin poäng. Man kommer ditåt man ska, om man inte mitt under resan ändrar sin destination, det vill säga målet.

 

Lika viktiga är delmål för att hålla motivationen uppe när det går trögt. Idag gjorde jag en sådan där sak som är nyttig, jag tränade. Oftast tycker jag det är kul att träna, men ibland är det bara att det ska bli gjort. Kan lova att delmålen idag tog mig igenom en mekanisk rodd på torra land. Utsikten har varit bättre och luften klarare kan jag lugnt påstå. Ibland behövs delmål även i det lilla.

 

Jag börjar med att lova mig själv att det räcker med ”X” antal minuter. Just för om det skulle kännas alldeles hopplöst att nå målet för dagen med rodden. När jag närmar mig delmålet, lägger jag på fem minuter och så fortsätter jag. När jag börjar ledsna på den metoden, så övergår jag till resultatet...det kortsiktiga alltså; Jag sätter då upp antal meter jag ska ro och då triggas jag igång igen. Vips så har jag rott den tid och sträcka jag tänkt. Så lätt var det ;-).

 

Alla har vi våra mål i livet, både privat och i yrkeslivet. Det är en hjälp att använda sig av SMART metoden, även när det gäller så kallade små saker. SMART står för:

 

Specifikt Vad är målet?

Mätbart Hur kan det visas? Det vill säga hur märker ”vi” att målet är nått.

Accepterat Är du/alla med på noterna? Känns det okej?

Realistiskt Är det möjligt att nå målet? Är det rimligt att anta att ”vi” når målet om...

Tidsatt När ska målet vara nått?

 

Ikväll är målet att läsa i myshörnet. Fick tyvärr inte tag i boken som jag tänkt. Så den har jag kvar till en annan gång. Ikväll får det bli något jag har oläst. Det finns några som jag tänkt läsa vid havet i somras....men som inte blev lästa..

 

 

 

 

 

 

 

 
 
Kommentera inlägget här: